The project is born from an imaginary comparison between Merce Cunningham and Michael Jackson as two revolutionary dance artists. Digging into the bodly archive of a Michael Jackson impersonator and decostructing the movements he emulates, the work investigates the transmission of dance and how people can embody dance movements from different sources. Michael Jackson is a world dance icon, he created some of the most imitated steps ever. Merce Cunningham’s subject was a specific dance codification, an artificial dance away from any consumer satisfaction, showing the restraint immanent to movement and dance as pure activity of the body.
“I’m interested in dancing, i don’t particulary care about what kind of dancing. I’m interested in information and try to find out what made the movement up. What make a step up, how to do it. What it is in a movement, not what somebody says about that movements” Merce Cunningham
project design and direction/ Jacopo Jenna
dance and collaboration/ David Memeti
Finalist project of LiveWorks Vol. 4 – Performance Act Award
production/ Centrale Fies
Il lavoro nasce da un confronto immaginario tra due figure che in modo diverso hanno rivoluzionato la danza e che hanno progressivamente assunto una funzione iconica in questo dominio per fattori molto diversi (Merce Cunningham e Michael Jackson), la performance riflette sui processi di trasmissione della danza e sulle possibilità di incorporazione di movimenti provenienti da fonti diverse. Scavando nell’archivio corporeo di un impersonator di Michael Jackson e decostruendo i movimenti da lui emulati, la coreografia trasferisce questo materiale dalla memoria corporea del performer ad una codificazione specifica, funzionale a mostrare la compostezza intrinseca al movimento e alla danza come pura attività del corpo. In uno spazio vuoto e silenzioso, il danzatore sviluppa la coreografia composta da un cut-up dei pezzi più celebri del Re del Pop attraverso un esercizio spirituale in forma fisica.